Jak i co najchętniej czytają najmłodsi?

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (Brak ocen)
Loading...

Nikogo chyba nie trzeba przekonywać o tym, że wartość czytania książek jest nieoceniona. Zapewniają one doskonałą formę relaksu oraz najlepszą zabawę, jaką kiedykolwiek wymyślił człowiek. Aby jednak złapać przysłowiowego bakcyla, należy oswajać się z książką już od najmłodszych lat. Co czytać najmłodszym, aby książki były dla nich interesujące i inspirujące?

shutterstock_139357754

Ogólnopolskie promowanie czytania wśród dzieci i młodzieży spowodowało, że na rynku księgarskim pojawia się coraz więcej fantastycznych pozycji książkowych dla młodych czytelników różnym przedziale wiekowym.

Przedszkolaki

Trzy- i czterolatki nie potrafią jeszcze na dłuższy czas skupić się na konkretnej sytuacji, dlatego też najlepsze są dla nich opowiadane bajki i historie w postaci cienkich książeczek z małą ilością tekstu, ale za to z wieloma barwnymi ilustracjami. U dzieciaków w tym wieku dopiero rozwija się spostrzeganie wzrokowe, dlatego też bardziej wolą oglądać kilkuelementowe obrazki, na których mogą nazywać poszczególne detale. Najlepsze są więc dla nich bogato ilustrowane książeczki z wierszykami, których treść jest dynamiczna, humorystyczna oraz kończy się pouczającym morałem.

Starszaki

Pięciolatki to już bardziej wymagające audytorium. Dzieciaki w tym wieku potrafią dłużej skupić uwagę na czytaniu i coraz aktywniej zadają pytania związane z czytaną treścią. Książki dla tej grupy wiekowej powinny być również bogato ilustrowane, jednak obrazki mogą już zawierać znacznie większą ilość elementów i koniecznie muszą być związane z czytanym tekstem. Niektóre dzieci w tym wieku potrafią już szybko zapamiętywać krótkie fragmenty książki i bezbłędnie recytować je wespół z czytającym. Często również porównują się z bohaterami opowiadań, podsuwając całkiem inne formy zachowań odnośnie zaistniałej w książce sytuacji.

Wiek szkolny

Dzieci powyżej piątego roku życia są już na tyle dobrze rozwinięte, że oprócz krótkich form literackich, zaczynając coraz częściej skłaniać się do dłuższego słuchania oraz pierwszych prób czytania nowych tekstów. Pojawiają się nowe, bardzie złożone formy literackie. Dzięki słuchaniu i czytaniu dzieci powyżej piątego roku życia rozwija słownictwo, umiejętność wypowiadania się, zdobywa szeroką wiedze oraz zdolność logicznego myślenia, a także cechują się lepszym rozumieniem ludzi i zmieniającego się otoczenia.

Czytelniczy autorytet

Według ekspertów, najważniejszą rolę w budowaniu czytelniczych nawyków u najmłodszych pełni rodzina. Codzienne praktyki czytelnicze rodziców lub starszego rodzeństwa sprzyjają budowaniu w świadomości najmłodszych prestiżu książki, poczucia, że jest to oczywisty i naturalny sposób spędzania wolnego czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.