Diagnostyka układu chłodzenia

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 1, średnia ocena: 5,00 / 5)
Loading...

Profesjonalne urządzenia do klimatyzacji pozwalają nie tylko na rutynową obsługę układu klimatyzacyjnego w samochodzie, ale także na wnikliwą diagnozę nieprawidłowej pracy całego układu. W celu przeprowadzenia naprawy będzie oczywiście konieczna podstawowa wiedza na temat układu chłodzenia.

Mechanicy z pewnością potwierdzą, że zdarzają się takie przypadki awarii klimatyzacji, które znacznie różnią się od bardziej nagminnych usterek – nieszczelności czy uszkodzonej sprężarki. W poprawnej diagnozie tych nieoczywistych przypadków z pewnością przyda nam się obserwacja manometrów wskazujących ciśnienia panujące w różnych częściach układu.

Wskazówki

diagnostyka-ukladu-chlodzeniaPrawidłowo funkcjonująca klimatyzacja przede wszystkim daje przyjemny nawiew chłodnego powietrza do wnętrza samochodu. W momencie, gdy dmuchawa ustawiona jest na trzeci bieg, temperatura wewnątrz dyszy wylotowej konsoli środkowej pojazdu powinna wynosić średnio od 2 do 8 stopni Celsjusza.

Specjaliści od chłodzenia z http://www.autochlodnice.com podpowiadają, że odpowiednia kontrola temperatury powietrza niestety nie wystarczy. Przyjmijmy sytuację w której przegląd układu jest dokonywany w chłodny dzień. Wówczas wyniki testy mogą okazać się poprawne, pomimo znacznie obniżonej skuteczności układu klimatyzacji. Warto skontrolować ciśnienia panujące w przewodach, co pozwoli nam uniknąć powyższej sytuacji. Prawidłowe wskazanie niskiego ciśnienia powinno mieścić się przedziale od 0.5 do 3 barów, a w przypadku wysokiego od 6 do 17 barów. Inaczej wygląda to w przypadku układu wyposażonego w sprężarkę o automatycznie regulowanej wydajności, gdzie strona niskiego ciśnienia powinna wskazywać niezmiennie 2 bary.

Klimatyzacja nie chłodzi

W przypadku sytuacji w której z nawiewów wydostaje się powietrze znacznie cieplejsze niż powinno być, mimo tego, że układ jest napełniony i szczelny należy sprawdzić kilka banalnych lecz bardzo istotnych rzeczy. Zbyt wysoka temperatura może być spowodowana chociażby włączonym ogrzewaniem. Oprócz tego wypadałoby skontrolować filtr paliwa kabinowego – jeśli będzie mocno zanieczyszczony, może  znacznie zaburzyć przepływ powietrza. Warto sprawdzić cały tor nawiewu powietrza – klapki dysz nawiewowych, zawory nagrzewnicy, dmuchawę i parownik. Ostatnim krokiem powinno być skontrolowanie sprawności czujnika temperatury i termostatu.

Warto także sprawdzić ciśnienia w układzie podczas jego pracy. Zbyt duże odchylenia mogą świadczyć o przepełnieniu instalacji, awarii wentylatora lub zanieczyszczonym skraplaczu. W przypadku prawidłowych ciśnień i nadal nie w pełni sprawnego układu, wina może leżeć w zbyt dużej ilości oleju w sprężarce.

W przypadku, gdy nadal niemożliwe jest ustalenie przyczyn nieprawidłowości układu klimatyzacji należy niezwłocznie udać się do warsztatu diagnostycznego w celu dokonania oględzin przez mechaników specjalizujących się w usterkach tego typu, a następnie rozglądnąć się za nowym podzespołem w celu wymiany uszkodzonego elementu.

Dodaj komentarz