Dlaczego silnik samochodowy zużywa olej napędowy? Teoretycznie jest on potrzebny do smarowania poszczególnych części silnika, więc nie powinno go ubywać.
Postęp w motoryzacji jest zauważalny nie tylko dla pasjonatów. Coraz nowocześniejsze systemy aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa, dwusprzęgłowe skrzynie biegów to tylko kilka prostych dowodów. Mimo wszystko współczesna motoryzacja w niektórych dziedzinach boryka się z tymi samymi problemami co np. 30 lat temu jak choćby zużywanie się oleju silnikowego.
Obniżający się poziom oleju silnikowego może mieć kilka przyczyn. Wyróżniamy jednak dwa główne powody takiej sytuacji – albo jest spowodowana wyciekiem oleju, albo dzieje się tak wskutek przedostawania się oleju do komory spalania. Na szczęście przecieki są stosunkowo łatwe do zlokalizowania. Najłatwiej jest podłożyć pod samochodem kilka kartek papieru, chwilę odczekać i sprawdzić, z którego miejsca olej kapie. Najczęściej olej przedostaje się przez uszczelnienie miski olejowej, przedni lub tylny uszczelniacz wału korbowego oraz uszczelkę pokrywy zaworów.
Warto zatem regularnie kontrolować stan silnika, bowiem drobne wycieki mogą mieć szkodliwy wpływ na pozostałe części samochodowe. Cieknący olej jest w stanie zniszczyć gumę, z której stworzony jest pasek rozrządu co przyspieszy jego zerwanie. Niekiedy zdarza się, że przeciekający olej może być przyczyną tzw. „ślizgania się” sprzęgła. Ponadto wyciekający olej ma negatywny wpływ na katalizator – jedną z najdroższych auto części.
Jeżeli nie jesteśmy w stanie zlokalizować wycieku oleju to najprawdopodobniej jest on spalany w cylindrze. Może się on tam dostawać poprzez: zużyte prowadnice, uszczelniacze zaworowe i zawory, objawem czego jest dymienie przez kilka sekund tuż po uruchomieniu silnika; zużyte pierścienie, które niedokładnie przylegają do cylindra, co objawia się w postaci dymu z rury wydechowej na wysokich obrotach; turbosprężarkę, która przy dużym obciążeniu ulega szybkiemu zużyciu.
Jakie są dopuszczalne normy ubytku oleju w silniku? Wszystko zależy od producenta. Wielu z nich podaje wartości równe, a niekiedy nawet przekraczające 1 litr na 1000 pokonanych kilometrów. Oznacza to, że w przypadku przebiegu rocznego z rzędu 40 tysięcy kilometrów musielibyśmy wlać łącznie 40 litrów oleju. Wyniki te są podawane wyłącznie jako pewnego rodzaju zabezpieczenie, które pozwala np. uniknąć przyjęcia auta na gwarancję. Gdy odwiedzimy pierwszy lepszy sklep motoryzacyjny i sprawdzimy ceny olejów silnikowych, które oscylują w granicach kilkudziesięciu złotych to szybko zorientujemy się, że przy wspomnianych wartościach w przeciągu roku musielibyśmy wydać ponad 1500 złotych na sam olej. Pamiętajmy, że przy każdorazowej wymianie oleju należy wymienić również filtr.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.