Błędy przy montażu amortyzatorów

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 1, średnia ocena: 5,00 / 5)
Loading...

Sprawne amortyzatory to konieczny warunek bezpiecznej jazdy. Od efektywnego tłumienia pokonywanych nierówności zależy w głównej mierze przyczepność kół oraz droga hamowania samochodu w sytuacji awaryjnej.

Prawidłowo zainstalowane amortyzatory działają bez zarzutu przez pierwsze 60-80 tysięcy kilometrów przebiegu samochodu. Przekroczenie granicy 80 tysięcy przez wielu specjalistów określane jest jako granica bezpieczeństwa. Wiele zależy jednak od konkretnego modelu samochodu i eksploatacji pojazdu przez użytkownika.

Sprawny amortyzator to przede wszystkim szczelny amortyzator – wyciek cieczy odpowiedzialnej za tłumienie oznacza, że ten element zawieszenia przestał należycie funkcjonować i konieczna jest jego wymiana.

Wymiana amortyzatorów

montaz-amortyzatorowSpecjaliści zalecają wymianę amortyzatorów parami na danej osi, nawet w przypadku, gdy drugi amortyzator jest w pełni sprawny. Należy pamiętać, że polskie przepisy drogowe zakazują ponownego montażu części mających znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy.

Wymiana amortyzatorów to rutynowa czynność wykonywana przez każdy warsztat samochodowy. Niestety, niedoświadczeni mechanicy wciąż popełniają błędy, które w konsekwencji znacznie skracają żywotność amortyzatora lub skutkują natychmiastowym uszkodzeniem układu.

Błędy montażowe

Podstawowy błąd to niewłaściwy dobór części. Niezależny rynek części zamiennych przepełniony jest ofertami, a tysiące dostępnych referencji nie ułatwiają wyboru. Mechanik musi natomiast zamówić właściwą część dla danego modelu samochodu. Producenci i dystrybutorzy zapewniają dostęp do całkiem czytelnych katalogów, co minimalizuje błędny dobór części. Niestety, takie przypadki nadal się zdarzają. Dlatego warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanych specjalistów z http://www.autoamortyzatory.pl/amortyzatory/k,100121/, którzy pomogą w doborze kompatybilnej z modelem samochodu części.

Zbyt brutalne potraktowanie amortyzatora to także znaczny błąd. W celu przytrzymywania elementu nie powinno się stosować metalowych szczypiec, które mogą zdeformować tłoczysko. Odkształcone tłoczysko będzie źle współpracować z uszczelnieniami, co może spowodować wyciek cieczy, a na reklamację nie ma co liczyć.

Połączenia śrubowe amortyzatora należy dokręcać momentem, który podany jest w instrukcji. Nie można tego robić na siłę ani tym bardziej stosować klucza pneumatycznego. Zaleca się użycie nowych śrub, które będą dostarczone użytkownikowi razem z amortyzatorem. Po co zakładać stare śruby, skoro mamy nowe? Niestety, takie sytuacje wciąż się zdarzają.

Śruby należy dokręcić dopiero, gdy samochód z nowym amortyzatorem znajduje się na powierzchni i w pełni stoi na kołach. Dokręcenie śrub w przypadku, gdy samochód jest podniesiony może spowodować powstanie dodatkowych naprężeń, które przyśpieszą zużycie amortyzatora.

Ostatnim błędem jest pominięcie wymiany elementów osłaniających amortyzator oraz odbojów. Amortyzator lepiej chroniony przed zabrudzeniami z pewnością wydłuży swoją żywotność. W przypadku zaniedbania tych czynności może dojść do wytarcia powierzchni chromowanej tłoczyska.

Dodaj komentarz