Zadbaj o układ chłodzenia w swoim samochodzie

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (Brak ocen)
Loading...

Podstawową rola układu chłodzenia jest zapewnienie optymalnej temperatury pracy silnika i utrzymanie jej na stałym poziomie. Ile powinna wynosić idealna temperatura? Od ok. 90 do 100°C. Duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu ma również stan techniczny jego elementów, dobór odpowiedniego płynu chłodniczego, regularne sprawdzanie jego poziomu oraz podstawowych parametrów takich jak temperatura zamarzania i wrzenia.

Układy chłodzenia silników spalinowych można podzielić na dwa zasadnicze typy: bezpośrednie i pośrednie. Układ chłodzenia nazywamy bezpośrednim, gdy do chłodzenia wykorzystywane jest powietrze bezpośrednio owiewające cylindry i głowicę silnika. Układ nazywamy pośrednim gdy ciepło odbierane jest za pomocą przepływającej przez kanały wewnątrz korpusu silnika cieczy chłodzącej. Wyjątkowo chłodzenie w układzie pośrednim zachodzić może przez odparowanie wody, którą trzeba wówczas bardzo często uzupełniać – stosowane są wówczas tzw. układy otwarte, które obecnie jednak są praktycznie nie stosowane.

Unikaj błędów i problemów

chlodnicaDo czego może doprowadzić zaniedbanie kontroli płynu chłodniczego lub stosowanie niewłaściwej cieczy chłodzącej? Oto cztery najczęstsze objawy:

  1. za wysoka temperatura zamarzania płynu lub stosowanie wody w zimie w przypadku wystąpienia mrozów powoduje zamarznięcie cieczy i w rezultacie zniszczenie chłodnicy.
  2. niedostateczna ilość płynu w układzie chłodzenia znacznie obniża jego wydajność, na skutek czego silnik ulega przegrzaniu. Najczęstszym efektem przegrzania silnika jest wypalenie się uszczelki pod głowicą. Utrzymująca się przez dłuższy czas zbyt wysoka temperatura pracy jednostki napędowej może również doprowadzić do zatarcia silnika.
  3. za niska temperatura wrzenia płynu lub stosowanie wody w lecie– w czasie upałów, kiedy układ chłodzenia nie jest w stanie skutecznie odprowadzać ciepła z silnika. Przykładowo, podczas postpju w korku gwałtownie wzrasta ciśnienie, które może zniszczyć elementy układu: chłodnicę, zbiorniczek wyrównawczy lub przewody.
  4. używanie wody lub zbyt rozcieńczonego płynu chłodniczego w okresie letnim powoduje również osadzanie się kamienia i korozję elementów układu chłodzenia. Na skutek tego w układzie powstają nieszczelności. Wytrącone przez zmieniony na zimę płyn chłodniczy osady z kamienia mogą uszkodzić również pompę wody.

Interesuje Cię układ chłodzenia i jego elementy? Więcej ciekawych informacji na temat chłodnic znajdziesz na blogu poświęconym tej tematyce – www.nowechlodnice.pl

Dodaj komentarz