Docisk sprzęgła – specyfikacja

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (Brak ocen)
Loading...

Docisk sprzęgła to bardzo istotny element układu przeniesienia napędu, który w znaczny sposób warunkuje odpowiednią pracę pary ciernej. Większość użytkowników zapomina jednak o tym podzespole, a to właśnie docisk sprzęgła odpowiada za rozwinięcie optymalnej siły tarcia na powierzchniach ze sobą współpracujących.

Sprzęgło to podzespół umożliwiający rozłączenie i połączenie napędu pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów. Pozwala to na płynne ruszanie samochodem, zmianę biegów podczas jazdy oraz zatrzymanie samochodu bez konieczności wyłączania jednostki napędowej. Sterowanie tarczą sprzęgła realizowane jest za pomocą pedału sprzęgła. Jego ruch przekazywany jest za pomocą linki na element wykonawczy sprzęgła.

Zastosowanie docisku

docisk-sprzeglaDocisk sprzęgła łączy tarczę docisku z tarczą sprzęgła. Odpowiada w głównej mierze za wytworzenie prawidłowej siły tarcia, co pozwala elementom pary ciernej obracać się względem siebie. Istotnym jest, żeby docisk sprzęgła był w pełni sprawny. Zbyt słaby docisk może powodować bowiem ślizganie się sprzęgła, co przyczyni się do szybszego wyeksploatowania podzespołów pary ciernej – tj. tarczy sprzęgła i tarczy dociskowej.

Tarcza dociskowa, która współpracuje z tarczą sprzęgła, obraca się wraz z kołem zamachowym i musi mieć możliwość przesuwania się wzdłuż osi sprzęgła w chwili jego włączenia lub wyłączenia. Tarcze dociskowe powinny mieć dużą sztywność w celu uzyskania równomiernego docisku oraz dużą masę akumulującą ciepło powstające podczas tarcia.

Wymiana docisku sprzęgła

Docisk sprzęgła z reguły wymienia się razem z tarczą sprzęgła i łożyskiem dociskowym, gdyż wpływa to na trwałość pozostałych elementów całego układu. Atrakcyjną ofertę docisków renomowanych producentów, którym warto zaufać, znajdziecie pod adresem: http://www.centrumsprzegla.com/docisk,sprzegla/k,100052/.

Objawy zużytego sprzęgła to przede wszystkim szarpanie w trakcie ruszania samochodem, piski, nietypowe stuki i zgrzyty podczas zmiany przełożeń. W chwili zaobserwowania tych niepokojących usterek należy odwiedzić zaufanego mechanika i w razie konieczności wymienić uszkodzone części – pamiętajcie, by produkty, które zdecydujecie się zamontować pochodziły od znanych producentów. Tańsze zamienniki to tylko pozorne oszczędności, które mogą przełożyć się na skrócenie żywotności całego układu.

Dodaj komentarz